Πέμπτη 20 Μαΐου 2010

Οταν ο Πικάσο «συνάντησε» τον Φιντέλ Κάστρο

Φωτογραφία
Ο Πικάσο δεν ήταν µόνο ο πλεϊµπόι ζωγράφος που κυνηγούσε τις γυναίκες. Υπήρξε πολιτικοποιηµένος δηµιουργός, του οποίου οι αριστερές πεποιθήσεις έχουν περάσει στα έργα του. Ο Πικάσο ήταν ο επαναστάτης της τεχνικής της ζωγραφικής αλλά και της πολιτικής σκέψης. Και αυτό αναδεικνύεται µέσα από µια έκθεση που παρουσιάζεται στην Τέιτ του Λίβερπουλ µε τίτλο «Ρeace and Freedom» («Ειρήνη και Ελευθερία»).
Η καριέρα του ζωγράφου την περίοδο του Ψυχρού Πολέµου αποκαλύπτει έναν πολιτικό καλλιτέχνη, έναν ειρηνιστή κι έναν ακάµατο υποστηρικτή των σκοπών της Αριστεράς. Ανάµεσα στους πίνακές του σε αυτήν την έκθεση, υπάρχουν και µαρτυρίες από το προσωπικό του αρχείο που δανείστηκε η Τέιτ από το Μουσείο Πικάσο.
Το αρχείο Πικάσο είναι αποκαλυπτικό. Περιέχει ποικίλες προσκλήσεις για εκδηλώσεις των πρεσβειών της Ισπανίας, της Πολωνίας και της Σοβιετικής Ενωσης, που φανερώνουν την κοινωνικότητα του Πικάσο και το ενδιαφέρον του να παρακολουθεί τα πράγµατα που συνέβαιναν γύρω του και διαµόρφωναν την πολιτιστική ζωή του Παρισιού από το 1919 µέχρι το 1962. Ο Πικάσο διατηρούσε δεσµούς µε το Κοµµουνιστικό Κόµµα, µε τους ισπανούς συντρόφους του που µάχονταν τον Φράνκο, µε κάθε οργάνωση που υπερασπιζόταν τα δικαιώµατα ισότητας των γυναικών, των προσφύγων, των µεταναστών και των θυµάτων του Α’ και Β’ Παγκοσµίου Πολέµου, που διαφαίνονται τόσο από την αλληλογραφία του όσο και µέσα από τις προσκλήσεις σε εκδηλώσεις συµπαράστασης. Οι επιστολές του Νέλσον Μαντέλα, του Χο Τσι Μινχ και το συγχαρητήριο τηλεγράφηµα του Φιντέλ Κάστρο για το διεθνές Βραβείο Ειρήνης που του απένειµε η Σοβιετική Ενωση τονίζουν την πολιτική διάσταση της προσωπικότητάς του.
«Δεν έχω ζωγραφίσει τον πόλεµο, γιατί δεν είµαι το είδος του ζωγράφου που βγαίνει έξω σαν φωτογράφος για να καταγράψει κάτι. Οµως δεν αµφιβάλλω ότι υπάρχει πόλεµος µέσα σε αυτούς τους πίνακες», είχε πει ο ίδιος. Το 1944 έγινε µέλος του Γαλλικού Κοµµουνιστικού Κόµµατος. Την ίδια χρονιά δηµιουργησε το Charnel Ηouse, µε απόηχους από τον Ισπανικό Εµφύλιο και την «Γκερνίκα» του. Ο πίνακας αυτός ανοίγει την έκθεση. 
ΣΤΗ ΦΩΤΟ: Λεπτοµέρεια από το έργο του Πικάσο «Νεκρή Φύση µε Κρανίο, Πράσα και Κανάτα», από τα έργα που εκφράζουν την πολιτική του σκέψη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...