Image via Wikipedia
Την τέχνη της σκηνοθεσίας και τις απόψεις του Κώστα Γαβρά για την πορεία του κινηματογράφου είχαν την ευκαιρία ν' ανακαλύψουν όσοι βρέθηκαν χθες το βράδυ στον 5ο όροφο του καταστήματος Public στο Σύνταγμα.
Mε αφoρμή την ολοκλήρωση του διαγωνιστικού μέρους του φεστιβάλ ψηφιακών ταινιών, Public Digital Festival, o Κώστας Γαβράς "παρέδωσε" ένα μάθημα υψηλού επιπέδου σκηνοθεσίας και παρουσίασε στους συμμετέχοντες, τη δική του οπτική σε ό,τι αφορά τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τον κινηματογράφο.
Τη συζήτηση συντόνισε ο κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος, Δηµήτρης Δανίκας, ο οποίος "μύησε" τους παρευρισκόμενους στα μυστικά της κινηματογραφικής ματιάς του Κώστα Γαβρά, από την πρώτη του ταινία εως σήμερα.
"Μία ταινία είναι η σχέση του σκηνοθέτη με τους ηθοποιούς και με την κάμερα", ανέφερε ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης ανοίγοντας την χθεσινή εκδήλωση.
Ενστερνιζόμενος δε, την άποψη του Ζαν Κοκτώ υπογράμμισε ότι "η σκηνοθεσία συνίσταται σε 80% δουλειά και 20% ταλέντο. Ο σκηνοθέτης είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού στον κινηματογράφο, είναι ένα είδος ενορχηστρωτή, ενώ το σενάριο αποτελεί την πρώτη ύλη για την επιτυχία μιας ταινίας".
Σε ό,τι αφορά την πολιτική διάσταση των ταινιών του, ο σκηνοθέτης του "Ζ" δήλωσε ότι "όλες οι ταινίες έχουν πολιτικό περιεχόμενο, καθώς αντανακλούν την πολιτική και τη φιλοσοφία των δημιουργών τους. Ένα θέαμα που πάει τόσος κόσμος να το δει, δεν γίνεται να είναι απολιτικό".
Σημείωσε δε, ότι "όλες οι ταινίες δεν χρειάζεται απαραίτητα να πηγαίνουν καλά. Είναι σαν τα βιβλία. Ορισμένα μπορεί ν' απευθύνονται σε λίγους".
Στη συνέχεια, μιλώντας για τη σχέση του με το αμερικάνικο κινηματογράφο, παραδέχτηκε ότι " το Hollywood τον φοβίζει αρκετά, καθώς είναι η κόλαση και ο παράδεισος μαζί".
Αναφερόμενος στα βραβεία Όσκαρ τόνισε ότι "δεν είναι τόσο σοβαρή υπόθεση. Μεγάλοι σκηνοθέτες όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν δεν βραβεύτηκαν ποτέ".
Σχετικά δε με τη συνεργασία του με ηθοποιούς παγκοσμίου εμβέλειας, όπως ο Τζον Τραβόλτα και ο Νταστιν Χόφμαν, ανέφερε ότι "οι σχέσεις αυτές είναι πολύ απλές και φιλικές. Αν ένας ηθοποιός είναι διατεθειμένος να προβάλλει το φιλμ και το ρόλο, αντί του εαυτού του, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα".
Αναφερόμενος στο ψηφιακό κινηματογράφο ο κ. Γαβράς δήλωσε ότι "η ψηφιακή εποχή αποτελεί αληθινή επανάσταση. Όχι μόνο γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία στο γύρισμα των ταινιών, εξαιτίας των προηγμένων ψηφιακών μέσων και του χαμηλού προϋπολογισμού που απαιτείται, αλλά επειδή αλλάζει η αισθητική των έργων, ακόμα και ο τρόπος προβολής τους και εν τέλει αλλάζει η ίδια η τέχνη του κινηματογράφου".
Για την παγκόσμια οικονομική κρίση, ο κ. Γαβράς τόνισε ότι "το πρώτο πράγμα που κάνουν τα κράτη, είναι να "κόβουν" λεφτά από τον πολιτισμό. Τα μόνα ουσιώδη στοιχεία σε μία κοινωνία είναι η παιδεία και ο πολιτισμός. Στις μέρες μας επικρατεί ένας οικονομικός φασισμός. Αν δεν αλλάξει αυτό, η επόμενη κρίση θα είναι χειρότερη από την τωρινή".
Σημείωσε δε ότι η κρίση μπορεί ν' αποτελέσει πηγή έμπνευσης και αφορμή για την δημιουργία αξιόλογων ταινιών.
Ο Κώστας Γαβράς μέσα από την παραγωγή υψηλής ποιότητας ταινιών, ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας, το δε 1982 κέρδισε το Όσκαρ Σεναρίου για την ταινία "Ο αγνοούμενος", που βραβεύτηκε, επίσης, με το Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών.
Παράλληλα, έχει τιμηθεί με τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου το 1990, το δε 2002 κέρδισε το βραβείο Οσκαρ καλύτερου σεναρίου για την ταινία "Αμήν". zougla.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!