Ένα ψάρι ή ένας αμνός ήταν αρκετά για να δηλώσουν την παρουσία του μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκε ως ο Καλός Ποιμένας. Λίγους αιώνες μετά τη γέννησή του μεταμορφώθηκε σε ηλικιωμένο και αγένειο άνδρα στο πρότυπο των Ρωμαίων αριστοκρατών. Μέχρι που η βυζαντινή παράδοση καθιέρωσε την εικόνα που κυριάρχησε παγκοσμίως: γενειοφόρος άνδρας με γαλανά μάτια και ανοιχτόχρωμο δέρμα.
Ποιο είναι τελικά το πραγματικό πρόσωπο του Ιησού; Αν και ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει, δεδομένου πως δεν υπάρχουν απεικονίσεις του από την εποχή που έζησε ή λίγο μεταγενέστερες (όσο η όψη του ήταν ακόμη πρόσφατη στις αναμνήσεις των μαθητών και των ανθρώπων που τον γνώρισαν), μια ενδιαφέρουσα και επίκαιρη λόγω των ημερών έκθεση που φιλοξενείται στους Βασιλικούς Στάβλους του Τορίνου υπό τον τίτλο «Ιησούς: το Σώμα και το Πρόσωπο στην τέχνη», επιχειρεί να δώσει απάντηση.
Επιστρατεύονται 180 έργα τέχνης από τα πρωτοχριστιανικά χρόνια ώς το Μπαρόκ και από πίνακες και γλυπτά έως ταπισερί, τοιχογραφίες, μινιατούρες, κοσμήματα και άμφια.
Η συλλογή «εικονογραφεί τον κεντρικό ρόλο που παίζει το σώμα στον ευρωπαϊκό πολιτισμό, ενώ ενθαρρύνει τον στοχασμό γύρω από τη σύνδεση του ανθρώπινου σώματος και της θεϊκής υπόστασης του Ιησού», επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης Τίμοθι Βέρντον.
Ακόμη όμως και για όσους δεν έχουν θρησκευτικό ενδιαφέρον να ανακαλύψουν τα πολλά και διαφορετικά πρόσωπα του Ιησού, η έκθεση δεν διερευνά απλώς στις επτά ενότητές της μόνο ζητήματα, όπως «Το σώμα και η προσωπικότητα», «Ο Θεός ενσαρκώνεται», «Το σώμα στον μυστικισμό», αλλά παρουσιάζει συγκεντρωμένα και πολλά αριστουργήματα με σπουδαίες υπογραφές, όπως των Τζιοβάνι Μπελίνι, Ντονατέλο, Τζορτζόνε, Ρούμπενς, αλλά και τον σπάνιο ξύλινο Εσταυρωμένο που φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Άγγελος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!