Η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει και φέτος τον ιδιαίτερα επιτυχημένο θεσμό των κυριακάτικων συναυλιών στο φουαγέ με ελεύθερη είσοδο. Φέτος, το πρόγραμμα των συναυλιών αρθρώνεται σε τρεις θεματικούς κύκλους: Τον κύκλο Όπερας, τον κύκλο Οπερέτας και τον κύκλο φιλοξενούμενου συνθέτη.
Η πρεμιέρα των εκδηλώσεων του Φουαγέ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013 στις 18.00, όπου με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από τη γέννηση του Τζουζέππε Βέρντι, παρουσιάζονται εκτενή αποσπάσματα από την πρώιμη όπερά του Ο κουρσάρος, η ο ποία βασίζεται στην ομώνυμη «έμμετρη ιστορία» του Λόρδου Βύρωνα.
Η δράση της τοποθετείται σε ένα ελληνικό νησί του Αιγαίου και στην Κορώνη της Πελοποννήσου τα τελευταία χρόνια της Τουρκοκρατίας.
Σύνοψη έργου
Α’ Πράξη
Οι κουρσάροι έχουν καταλάβει ένα ελληνικό νησί. Ο Κορράντο, ο αρχηγός τους, είναι εξόριστος. Λαμβάνει ένα γράμμα με πληροφορίες στρατιωτικού περιεχομένου και αμέσως αποφασίζει να σαλπάρει με τους άνδρες του. Στον παλιό πύργο , η Μεντόρα, η αγαπημένη του Κορράντο, αγωνιά για την επιστροφή του. Με την άρπα της τραγουδά μια όμορφη ρομάντζα, έχει όμως δυσάρεστα προαισθήματα. Ο Κορράντο φτάνει, όμως μόνο για να της ανακοινώσει ότι πρέπει πάλι να φύγει. Η Μεντόρα τον παρακαλεί να μείνει, εκείνος όμως αναχωρεί για την Κορώνη, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον πασά Σεΐντ.
Β’ Πράξη
Οι γυναίκες στο χαρέμι περιμένουν τη Γκουλνάρα, την ευνοούμενη σκλάβα του πασά Σεΐντ. Της τραγουδούν, η ίδια όμως δεν είναι ευτυχισμένη με τη ζωή εκεί. Ο Σεΐντ οργανώνει δείπνο για να γιορτάσει την επικείμενη νίκη του. Ο Κορράντο, μεταμφιεσμένος σε δερβίση, μπαίνει κρυφά στο παλάτι.Κάποια στιγμή αποκαλύπτεται και καλεί σε επίθεση. Ξεσπάνε φωτιές, οι άντρες του Κορράντο σώζουν τις γυναίκες του χαρεμιού, ο ίδιος όμως συλλαμβάνεται. Η Γκουλνάρα παρακαλεί τον πασά να αφήσει τον Κορράντο ελεύθερο. Ο Σεΐντ καταλαβαίνει ότι η γυναίκα που αυτός αγαπά είνα ερωτευμένη με τον κουρσάρο.
Γ’ Πράξη
Η Γκουλνάρα συνεχίζει να εκλιπαρεί τον πασά να χαρίσει τη ζωή στον Κορράντο, αυτός όμως αρνείται. Ο Κορράντο είναι μόνος και αλυσοδεμένος. Στη φυλακή τον βρίσκει η Γκουλνάρα: έχει προετοιμάσει απόδραση και του προτείνει να δραπετεύσουν μαζί. Του αποδεικνύει ότι φόνευσε τον Σεΐντ. Τότε, ο Κορράντο πείθεται και δραπετεύει μαζί της. Στο νησί των κουρσάρων η Μεντόρα πιστεύει ότι δεν θα ξαναδεί ποτέ τον αγαπημένο της. Όταν το πλοίο του καταφθάνει, είναι πια αργά: απελπισμένη, η Μεντόρα έχει πάρει φαρμάκι και αργοπεθαίνει. Ο Κορράντο της διηγείται την περιπέτειά του και πριν ξεψυχήσει η Μεντόρα ευχαριστεί την Γκουλνάρα. Η Γκουλνάρα καταρρέει και ο κουρσάρος απελπισμένος πέφτει από ένα βράχο στη θάλασσα.
Ποιητικό κείμενο Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, βασισμένο στο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα, Ο κουρσάρος
Η όπερα παρουσιάζεται σε μορφή αναλογίου, με πιάνο
Συμμετέχουν οι μονωδοί: Σοφία Κυανίδου, υψίφωνος, Μυρτώ Μποκολίνη, υψίφωνος, Δημήτρης Ναλμπάντης, τενόρος, Αρκάδιος Ρακόπουλος, βαρύτονος.
Στο πιάνο ο Μιχάλης Παπαπέτρου
Απογεύματα στο φουαγέ
Η ΕΛΣ συνεχίζει και φέτος τον ιδιαίτερα επιτυχημένο θεσμό των κυριακάτικων συναυλιών στο φουαγέ με ελεύθερη είσοδο. Φέτος, το πρόγραμμα των συναυλιών αρθρώνεται σε τρεις θεματικούς κύκλους:
Κύκλος όπερας [ΚΟ] (υπεύθυνος: Βαγγέλης Χατζησίμος). Στον κύκλο όπερας θα παρουσιαστούν σε συναυλιακή μορφή είτε ολόκληρα έργα, είτε εκτενή αποσπάσματά τους. Από τη διεθνή παραγωγή δίνεται έμφαση στο έργο του πρώιμου Βέρντι με την παρουσίαση δύο έργων που ακούγονται σπάνια, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει η συναυλία αφιερωμένη στον Μπέντζαμιν Μπρίττεν, τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του οποίου γιορτάζονται το 2013. Κύριος άξονας του κύκλου όπερας είναι η ελληνική λυρική παραγωγή. Έτσι, στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται η πρώτη ελληνική όπερα, Ο υποψήφιος βουλευτής (1867) του Σπυρίδωνος Ξύνδα (από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται 200 χρόνια το 2014), καθώς και σημαντικά έργα των Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα, Μάριου Βάρβογλη και Γιώργου Σισιλιάνου.
Κύκλος φιλοξενούμενου συνθέτη [ΚΣ] (υπεύθυνος: Γιώργος Κουμεντάκης). Στο πλαίσιο της διετούς συνεργασίας του με την ΕΛΣ, η οποία θα κορυφωθεί με την πρεμιέρα της όπερας Η φόνισσα το φθινόπωρο του 2014, ο Γιώργος Κουμεντάκης προτείνει έναν κύκλο εννέα θεματικών συναυλιών, όπου συνυπάρχουν διαφορετικά είδη και μουσικές παραδόσεις. Στο πλαίσιο του κύκλου αυτού θα παρουσιαστούν σε πρώτη εκτέλεση έργα του συνθέτη που παραγγέλθηκαν από την ΕΛΣ, ενώ ιδιαίτερη παρουσία, σε τρεις από τις συναυλίες του κύκλου, θα έχει το έργο του Δημήτρη Δραγατάκη, με την αφορμή των 100 χρόνων από τη γέννησή του, το 2014.
Κύκλος ελληνικής οπερέτας [ΚΟΠ] (υπεύθυνος: Αλέξανδρος Ευκλείδης). Τα τελευταία χρόνια στο ρεπερτόριο της ελληνικής οπερέτας, της ναυαρχίδας του ελληνικού μουσικού θεάτρου, έχουν αρχίσει να επανέρχονται έργα αδίκως ξεχασμένα για δεκαετίες. Στο πλαίσιο του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για λησμονημένα έργα και συνθέτες του ελαφρού μουσικού θεάτρου, η ΕΛΣ προτείνει, υπό μορφή αναλογίου, τέσσερις οπερέτες που άφησαν εποχή. Θα παρουσιαστούν δύο έργα συνθετών που αξίζει να ξαναθυμηθούμε, η θρυλική Ριρίκα μας (1930) του Στάθη Μάστορα και το Αποκριάτικο όνειρο (1924) του Ιωσήφ Ριτσιάρδη, καθώς και δύο έργα των δημοφιλέστερων συνθετών της ελληνικής οπερέτας που δεν έχουν παιχθεί εδώ και πολλές δεκαετίες: το σκανδαλώδες Θέλω να δω τον Πάπα! (1920) του Θεόφραστου Σακελλαρίδη και η Μοντέρνα καμαριέρα (1916) του Νίκου Χατζηαποστόλου.
Επόμενες εκδηλώσεις Νοεμβρίου 2013
Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2013 / 18.00
«Απ’ τις δυο πλευρές του Αιγαίου» [ΚΣ]
Έργα Ελλήνων και Τούρκων συνθετών για φλάουτο και πιάνο με τους Χιουρκάν Αϊβάζογλου (φλάουτο) και Φρίξο Μόρτζο (πιάνο)
Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013 / 18.00
«Ωδικά Πτηνά» [ΚΣ]
Μια συναυλία με έργα επηρεασμένα από τους ήχους και τις μελωδίες των πουλιών με το κουιντέτο πνευστών «Αίολος». Θα ακουστούν έργα των Κάρελ Χούσα, Πέτερις Βασκς, Γιώργου Τσοντάκη και Γιώργου Κουμεντάκη
Πληροφορίες
Τοποθεσία: Φουαγέ Θεάτρου Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ημερομηνία: Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013
Ώρα έναρξης 18.00
Τιμές εισιτηρίων: Είσοδος ελεύθερη
Η πρεμιέρα των εκδηλώσεων του Φουαγέ θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013 στις 18.00, όπου με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από τη γέννηση του Τζουζέππε Βέρντι, παρουσιάζονται εκτενή αποσπάσματα από την πρώιμη όπερά του Ο κουρσάρος, η ο ποία βασίζεται στην ομώνυμη «έμμετρη ιστορία» του Λόρδου Βύρωνα.
Η δράση της τοποθετείται σε ένα ελληνικό νησί του Αιγαίου και στην Κορώνη της Πελοποννήσου τα τελευταία χρόνια της Τουρκοκρατίας.
Σύνοψη έργου
Α’ Πράξη
Οι κουρσάροι έχουν καταλάβει ένα ελληνικό νησί. Ο Κορράντο, ο αρχηγός τους, είναι εξόριστος. Λαμβάνει ένα γράμμα με πληροφορίες στρατιωτικού περιεχομένου και αμέσως αποφασίζει να σαλπάρει με τους άνδρες του. Στον παλιό πύργο , η Μεντόρα, η αγαπημένη του Κορράντο, αγωνιά για την επιστροφή του. Με την άρπα της τραγουδά μια όμορφη ρομάντζα, έχει όμως δυσάρεστα προαισθήματα. Ο Κορράντο φτάνει, όμως μόνο για να της ανακοινώσει ότι πρέπει πάλι να φύγει. Η Μεντόρα τον παρακαλεί να μείνει, εκείνος όμως αναχωρεί για την Κορώνη, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον πασά Σεΐντ.
Β’ Πράξη
Οι γυναίκες στο χαρέμι περιμένουν τη Γκουλνάρα, την ευνοούμενη σκλάβα του πασά Σεΐντ. Της τραγουδούν, η ίδια όμως δεν είναι ευτυχισμένη με τη ζωή εκεί. Ο Σεΐντ οργανώνει δείπνο για να γιορτάσει την επικείμενη νίκη του. Ο Κορράντο, μεταμφιεσμένος σε δερβίση, μπαίνει κρυφά στο παλάτι.Κάποια στιγμή αποκαλύπτεται και καλεί σε επίθεση. Ξεσπάνε φωτιές, οι άντρες του Κορράντο σώζουν τις γυναίκες του χαρεμιού, ο ίδιος όμως συλλαμβάνεται. Η Γκουλνάρα παρακαλεί τον πασά να αφήσει τον Κορράντο ελεύθερο. Ο Σεΐντ καταλαβαίνει ότι η γυναίκα που αυτός αγαπά είνα ερωτευμένη με τον κουρσάρο.
Γ’ Πράξη
Η Γκουλνάρα συνεχίζει να εκλιπαρεί τον πασά να χαρίσει τη ζωή στον Κορράντο, αυτός όμως αρνείται. Ο Κορράντο είναι μόνος και αλυσοδεμένος. Στη φυλακή τον βρίσκει η Γκουλνάρα: έχει προετοιμάσει απόδραση και του προτείνει να δραπετεύσουν μαζί. Του αποδεικνύει ότι φόνευσε τον Σεΐντ. Τότε, ο Κορράντο πείθεται και δραπετεύει μαζί της. Στο νησί των κουρσάρων η Μεντόρα πιστεύει ότι δεν θα ξαναδεί ποτέ τον αγαπημένο της. Όταν το πλοίο του καταφθάνει, είναι πια αργά: απελπισμένη, η Μεντόρα έχει πάρει φαρμάκι και αργοπεθαίνει. Ο Κορράντο της διηγείται την περιπέτειά του και πριν ξεψυχήσει η Μεντόρα ευχαριστεί την Γκουλνάρα. Η Γκουλνάρα καταρρέει και ο κουρσάρος απελπισμένος πέφτει από ένα βράχο στη θάλασσα.
Ποιητικό κείμενο Φραντσέσκο Μαρία Πιάβε, βασισμένο στο ποίημα του Λόρδου Βύρωνα, Ο κουρσάρος
Η όπερα παρουσιάζεται σε μορφή αναλογίου, με πιάνο
Συμμετέχουν οι μονωδοί: Σοφία Κυανίδου, υψίφωνος, Μυρτώ Μποκολίνη, υψίφωνος, Δημήτρης Ναλμπάντης, τενόρος, Αρκάδιος Ρακόπουλος, βαρύτονος.
Στο πιάνο ο Μιχάλης Παπαπέτρου
Απογεύματα στο φουαγέ
Η ΕΛΣ συνεχίζει και φέτος τον ιδιαίτερα επιτυχημένο θεσμό των κυριακάτικων συναυλιών στο φουαγέ με ελεύθερη είσοδο. Φέτος, το πρόγραμμα των συναυλιών αρθρώνεται σε τρεις θεματικούς κύκλους:
Κύκλος όπερας [ΚΟ] (υπεύθυνος: Βαγγέλης Χατζησίμος). Στον κύκλο όπερας θα παρουσιαστούν σε συναυλιακή μορφή είτε ολόκληρα έργα, είτε εκτενή αποσπάσματά τους. Από τη διεθνή παραγωγή δίνεται έμφαση στο έργο του πρώιμου Βέρντι με την παρουσίαση δύο έργων που ακούγονται σπάνια, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει η συναυλία αφιερωμένη στον Μπέντζαμιν Μπρίττεν, τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του οποίου γιορτάζονται το 2013. Κύριος άξονας του κύκλου όπερας είναι η ελληνική λυρική παραγωγή. Έτσι, στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται η πρώτη ελληνική όπερα, Ο υποψήφιος βουλευτής (1867) του Σπυρίδωνος Ξύνδα (από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται 200 χρόνια το 2014), καθώς και σημαντικά έργα των Σπυρίδωνος-Φιλίσκου Σαμάρα, Μάριου Βάρβογλη και Γιώργου Σισιλιάνου.
Κύκλος φιλοξενούμενου συνθέτη [ΚΣ] (υπεύθυνος: Γιώργος Κουμεντάκης). Στο πλαίσιο της διετούς συνεργασίας του με την ΕΛΣ, η οποία θα κορυφωθεί με την πρεμιέρα της όπερας Η φόνισσα το φθινόπωρο του 2014, ο Γιώργος Κουμεντάκης προτείνει έναν κύκλο εννέα θεματικών συναυλιών, όπου συνυπάρχουν διαφορετικά είδη και μουσικές παραδόσεις. Στο πλαίσιο του κύκλου αυτού θα παρουσιαστούν σε πρώτη εκτέλεση έργα του συνθέτη που παραγγέλθηκαν από την ΕΛΣ, ενώ ιδιαίτερη παρουσία, σε τρεις από τις συναυλίες του κύκλου, θα έχει το έργο του Δημήτρη Δραγατάκη, με την αφορμή των 100 χρόνων από τη γέννησή του, το 2014.
Κύκλος ελληνικής οπερέτας [ΚΟΠ] (υπεύθυνος: Αλέξανδρος Ευκλείδης). Τα τελευταία χρόνια στο ρεπερτόριο της ελληνικής οπερέτας, της ναυαρχίδας του ελληνικού μουσικού θεάτρου, έχουν αρχίσει να επανέρχονται έργα αδίκως ξεχασμένα για δεκαετίες. Στο πλαίσιο του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για λησμονημένα έργα και συνθέτες του ελαφρού μουσικού θεάτρου, η ΕΛΣ προτείνει, υπό μορφή αναλογίου, τέσσερις οπερέτες που άφησαν εποχή. Θα παρουσιαστούν δύο έργα συνθετών που αξίζει να ξαναθυμηθούμε, η θρυλική Ριρίκα μας (1930) του Στάθη Μάστορα και το Αποκριάτικο όνειρο (1924) του Ιωσήφ Ριτσιάρδη, καθώς και δύο έργα των δημοφιλέστερων συνθετών της ελληνικής οπερέτας που δεν έχουν παιχθεί εδώ και πολλές δεκαετίες: το σκανδαλώδες Θέλω να δω τον Πάπα! (1920) του Θεόφραστου Σακελλαρίδη και η Μοντέρνα καμαριέρα (1916) του Νίκου Χατζηαποστόλου.
Επόμενες εκδηλώσεις Νοεμβρίου 2013
Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2013 / 18.00
«Απ’ τις δυο πλευρές του Αιγαίου» [ΚΣ]
Έργα Ελλήνων και Τούρκων συνθετών για φλάουτο και πιάνο με τους Χιουρκάν Αϊβάζογλου (φλάουτο) και Φρίξο Μόρτζο (πιάνο)
Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013 / 18.00
«Ωδικά Πτηνά» [ΚΣ]
Μια συναυλία με έργα επηρεασμένα από τους ήχους και τις μελωδίες των πουλιών με το κουιντέτο πνευστών «Αίολος». Θα ακουστούν έργα των Κάρελ Χούσα, Πέτερις Βασκς, Γιώργου Τσοντάκη και Γιώργου Κουμεντάκη
Πληροφορίες
Τοποθεσία: Φουαγέ Θεάτρου Ολύμπια, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ημερομηνία: Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013
Ώρα έναρξης 18.00
Τιμές εισιτηρίων: Είσοδος ελεύθερη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!