Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανοίγει την
αυλαία της Μονής Λαζαριστών, με το πολυβραβευμένο έργο του Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ «Το Ραφτάδικο» το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη.
Μια
μεγάλη παραγωγή αποτελεί το δυναμικό ξεκίνημα της επαναλειτουργίας της Μονής Λαζαριστών για την χειμερινή
θεατρική περίοδο 2013-2014, με ένα έργο αισιόδοξο, γεμάτο ανθρωπιά και ελπίδα
για ζωή που ζωντανεύει μια ολόκληρη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας, μέσα από
πολύ γνωστές μουσικές μελωδίες οι οποίες άφησαν εποχή. Έναρξη: Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013.
«Το Ραφτάδικο» του Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ, το αριστούργημα του σύγχρονου
γαλλικού θεάτρου, που έχει τιμηθεί με μεγάλα θεατρικά βραβεία και έχει
παρουσιαστεί σε πολλές χώρες, θα ανέβει από το ΚΘΒΕ σε πανελλήνια
πρώτη. Η παγκόσμια επιτυχία του έργου καθιέρωσε τον δημιουργό του, μεταξύ
των πιο σημαντικών σύγχρονων θεατρικών συγγραφέων.
«Το Ραφτάδικο», μέσα από μνήμες, μας ταξιδεύει με χιούμορ και
συγκίνηση σ’ ένα λαβωμένο Παρίσι, όπως το άφησε ο Β΄ παγκόσμιος πόλεμος. Είναι
η μικρογραφία ενός κόσμου που, βιώνοντας την καθημερινότητα, ατενίζει με
αισιοδοξία το μέλλον. Όπως έγραψε ο γνωστός θεατρικός κριτικός Ντομινίκ Ζαμέ:
«…Τα χείλη γελούν και τα μάτια δακρύζουν.
Ένα διαπεραστικό και ταυτόχρονα τρυφερό βλέμμα πάνω στον άνθρωπο και τα
γεγονότα». Η παράσταση, με μια σύγχρονη σκηνοθετική προσέγγιση, φιλοδοξεί
να αναζητήσει τις αναλογίες της μεταπολεμικής Γαλλίας με το τώρα και να
επαναπροσδιορίσει τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα.
Η παράσταση πραγματοποιείται με την
υποστήριξη του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας και του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
ΚΑΙ
ΠΑΡ’ ΟΛΑ ΑΥΤΑ… ΤΟ ΡΑΦΤΑΔΙΚΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ!
Τριάντα
τρία χρόνια μετά την πρώτη του παράσταση στο θέατρο Οντεόν του Παρισιού, Το ραφτάδικο φτάνει επιτέλους στην
Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη.
Η
Ελλάδα, για την σύζυγο μου κι εμένα, είναι ο τόπος της καρδιάς μας. Οι Κυκλάδες
το κρησφύγετο μας κι οι Σποράδες ό,τι μας μαγεύει περισσότερο. Ναι, τα τριάντα
τρία αυτά χρόνια γυρίσαμε την Ελλάδα και την αγαπήσαμε. Από την Σπάρτη, στην
Κόρινθο, από το Πήλιο στην Κέρκυρα, από την Ρόδο στην Πάτμο, αλλά ποτέ στην
Θεσσαλονίκη.
Το ραφτάδικο φτάνει στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη
–μία από τις πρωτεύουσες της εξοντωμένης διασποράς μας- χάρη στις προσπάθειες
του Γιάννη Ιορδανίδη και την γενναιόδωρη φιλοξενία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου
Ελλάδος.
Το
γεγονός πως φτάνει… παρ’ όλα αυτά, σε τέτοιους δύσκολους καιρούς, είναι για
μένα μεγάλη ευτυχία και συγχρόνως για το ίδιο το έργο ένα είδος επιστροφής.
Γιατί, Το ραφτάδικο θα νιώσει «σαν στο σπίτι του» στη Θεσσαλονίκη, αυτή την
πόλη με τους χειροτέχνες και τους ποιητές.
Το
έργο αναφέρεται βέβαια σε άλλες δύσκολες εποχές αλλά κρύβει μέσα του ελπίδα και
όρεξη για ζωή… παρ’ όλα αυτά.
Μιλάει
επίσης, για αλληλεγγύη και ευτυχία… παρ’ όλα αυτά, όπως επίσης για τον πόνο της
απώλειας, τους ζωντανούς, τους νεκρούς και τους επιζήσαντες…
Να
βρει το έργο μου τον δρόμο της καρδιάς σας είναι, αγαπητοί φίλοι της
Θεσσαλονίκης, αυτό που ολόψυχα εύχομαι.
Ευχαριστώ
εκ των προτέρων εκείνους, που κάτω από την σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιάννη
Ιορδανίδη –τους ηθοποιούς
και τους άλλους συνεργάτες- θα εργαστούν σ’ αυτό Το ραφτάδικο.
Η
ελπίδα και η ευτυχία του να ζει κανείς, ας μην εγκαταλείψουν ποτέ την καρδιά
σας… παρ’ όλα αυτά!
Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ
14 Ιουλίου 2013
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Η RUE
DE
SEINE, Ο
ΓΚΡΑΜΠΕΡ ΚΙ ΕΓΩ
Η
πρώτη συνάντηση που είχα με τον Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ έγινε στο 6ο
διαμέρισμα του Παρισιού, στη Rue
de Seine, όπου έμενε. Ήταν ένα ευρύχωρο
σπίτι σε μια πολυκατοικία στο κέντρο του Παρισιού, πολύ κοντά στο Θέατρο
Οντεόν, όπου είχε παιχτεί σε παγκόσμια πρώτη το 1979, Το Ραφτάδικο.
Την
παράσταση εκείνη δεν την είχα δει, αλλά είχα διαβάσει το έργο που είχε
κυκλοφορήσει απ’ το περιοδικό Avant Scene, λίγους μήνες αργότερα και με είχε κυριολεκτικά
γοητεύσει. Ήθελα οπωσδήποτε ν’ ανεβάσω το έργο στην Ελλάδα για να γνωρίσω στο
ελληνικό κοινό ένα εξαιρετικό κείμενο της σύγχρονης Γαλλικής δραματουργίας, που
είχε αποσπάσει ομόφωνα τον έπαινο των Γάλλων κριτικών και είχε καταγοητεύσει το
παρισινό κοινό, αναδεικνύοντας τον Γκραμπέρ ως κορυφαίο συγγραφέα του Γαλλικού
θεάτρου με διεθνή αναγνώριση.
Πήγα
λοιπόν να συναντήσω τον Γκραμπέρ που ύστερα από πολύωρες… εξετάσεις μού
παραχωρούσε την άδεια για την απόδοση και το ανέβασμα του έργου στην Ελλάδα.
Έκανα
κάποιες προσπάθειες με τις κρατικές σκηνές, μιας και το έργο –πολυπρόσωπο– ήταν
αδύνατο να ανέβει από θίασο του ελεύθερου θεάτρου. Πρόσφατα μάλιστα ανακάλυψα,
ψάχνοντας στα χαρτιά μου κι ένα πρώτο σχεδίασμα της διανομής που είχα προτείνει
όταν συζητούσα με τον Κούρκουλο για το ανέβασμα του έργου στο Εθνικό. Έτσι
βρέθηκα να ’χω κάνει μια πρώτη απόδοση του έργου, που αργότερα παραχώρησα για
ν’ ανέβει στον Θεατρικό Οργανισμό της Κύπρου.
Την
απόδοση εκείνη την είχα δώσει να τη διαβάσει ο Χορν, που είχε ενθουσιαστεί με
το έργο, λέγοντάς μου πως ήταν απ’ τα καλύτερα σύγχρονα έργα που είχε διαβάσει.
Ας
ξαναγυρίσουμε όμως στο Παρίσι….
Η
Rue de Seine είναι ένας πολύ γνωστός δρόμος στην
αριστερή όχθη του Σηκουάνα. Αυτόν τον δρόμο τον γνώριζα πολύ καλά απ’ την εποχή
που έμενε εκεί η Μελίνα με τον Ντασέν. Πολύ κοντά ήταν και το Παριζιάνικο
ατελιέ του Τσαρούχη, καθώς και το διάσημο Café de Flore, όπου κάποιες φορές είχα την τύχη
να συναντήσω εκεί διάσημες προσωπικότητες όπως ο
Λωρόν Τερζιέφ, που ήταν σχεδόν μόνιμος
θαμώνας, ο Ζαν-Κλωντ Μπριαλί, ή ο Λουί ντε Φινές.
Η
Μελίνα με τον Ντασέν μένανε στο 54 της Rue de Seine, που ήταν από την κάτω πλευρά του Boulevard Saint Germain. Εκεί είχε και το «αρχηγείο» της,
όπου την έβρισκες άλλοτε να μιλάει στο τηλέφωνο χωρίς σταματημό και συγχρόνως
να δίνει εντολές, που φυσικά είχαν σχέση με τις επιθέσεις της εναντίον των
συνταγματαρχών, και άλλοτε να δέχεται κόσμο… Φοιτητής εγώ τότε στη Σορβόνη,
έτρεχα απ’ τη μία άκρη του Παρισιού στην άλλη για να πάω έναν «επείγοντα» πάντα
φάκελο κάπου ή να της αγοράσω τσιγάρα.
Το
Ραφτάδικο, όπως
είπα, όταν πρωτοπαίχτηκε στο Θέατρο Oντεόν, δεν το είχα δει. Θυμάμαι όμως πως
είχα δει μια άλλη παράσταση, έργου του Γκραμπέρ, το Ντρέυφους, που είχε
ανέβει κι αυτό στο Οντεόν κάποια χρόνια νωρίτερα από Το Ραφτάδικο.
Είχα
πάει, θυμάμαι, στην επίσημη πρεμιέρα με τον Μπερνάρ Ντορτ, που συχνά με καλούσε
να πάω μαζί του στις παραστάσεις. Έπειτα ακολουθούσε δείπνο σε κάποιο μικρό
γαλλικό εστιατόριο, όπου μιλούσαμε με τις ώρες για την παράσταση, ενώ εγώ
διαμαρτυρόμουν πάντα για το τεράστιο πούρο που κάπνιζε ακατάπαυστα.
Από
τότε έχουν περάσει χρόνια… Το ανέβασμα όμως του Ραφτάδικου στην Ελλάδα
ήταν για μένα μια υπόθεση που δεν είχε κλείσει. Όταν λοιπόν ο φίλος και παλιός
συνεργάτης Γιάννης Βούρος ανέλαβε την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του ΚΘΒΕ και μου
πρότεινε συνεργασία, ξεπήδησε απ’ το μυαλό μου το έργο του Γκραμπέρ.
Νέα
συνάντηση λοιπόν με τον Ζαν-Κλωντ και τη σύντροφό του τη Ζακλίν τον περασμένο
Ιούλιο στο Παρίσι, τηλέφωνα με τον Γαβρά, που ο Γραμπέρ είναι ο σεναριογράφος
των ταινιών του, και όλα έπαιρναν τον δρόμο τους για την Πανελλήνια Πρώτη
παράσταση του έργου στην Ελλάδα.
Θα
’θελα αυτή τη στιγμή να ενώσω και τις δικές μου ευχές με τις ευχές του
Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ και να ονειρευτώ μια μεγάλη επιτυχία του Ραφτάδικου
στη Θεσσαλονίκη, όμοια με την επιτυχία που γνώρισε το έργο σε όλα τα θέατρα του
κόσμου όπου παίχτηκε.
Γιάννης Ιορδανίδης
Οκτώβριος 2013
ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ
Ο Ζαν-Κλωντ Γκραμπέρ είναι για μένα ο πιο ειλικρινής
από τους σύγχρονους γάλλους θεατρικούς συγγραφείς και αυτή του ακριβώς η
ειλικρίνεια είναι που τον έχει καταστήσει διαχρονικό και παγκόσμιο. Θα
τοποθετούσα τον Γκραμπέρ στο ίδιο επίπεδο με τους μεγάλους συγγραφείς του
σύγχρονου θεάτρου, αν και η γραφή του είναι εντελώς διαφορετική από την γραφή
του Ιονέσκο, του Μπέκετ ή του Πίντερ.
Συγγραφέας του νου, αλλά κυρίως της ψυχής, βάζει πολύ
από τον ίδιο του τον εαυτό και τις προσωπικές του εμπειρίες μέσα στα έργα του.
Οι διάλογοι του, στα θεατρικά και τα σενάρια, έχουν μια αποκαλυπτική και
αφοπλιστική αμεσότητα, αλλά κάτω απ’ αυτή την αμεσότητα υπάρχει πάντα κρυμμένο ένα μήνυμα που πρέπει κάνεις να ψάξει να το
βρει. Κι αυτό νομίζω πως είναι και το μεγάλο του ταλέντο.
Η συνεργασία μου μαζί του στον κινηματογράφο, που
άρχισε πριν πολλά χρόνια, υπήρξε ουσιαστική και ήταν απ’ τις καλύτερες που είχα
ποτέ με σεναριογράφο - διαλογίστα. Συζητάμε ήδη για τη νέα ταινία που πρόκειται
να κάνουμε.
Με χαροποιεί ιδιαίτερα το γεγονός πως Tο Ραφτάδικο
ανεβαίνει στο Κ.Θ.Β.Ε στη Θεσσαλονίκη από το σκηνοθέτη και φίλο Γιάννη
Ιορδανίδη. Συγχρόνως όμως εκπλήσσομαι πώς
το έργο, ενώ έχει μεταφραστεί σε πάρα πολλές γλώσσες και έχει ανέβει σε μεγάλα
θέατρα σε όλο τον κόσμο, αρχίζοντας απ’ το Εθνικό Θέατρο της Γαλλίας Οντεόν, το 1979, στην Ελλάδα ανεβαίνει
για πρώτη φορά, τώρα.
Είμαι βέβαιος πως το θεατρόφιλο κοινό της Θεσσαλονίκης
θα απολαύσει το υπέροχο έργο του Γκραμπέρ και μέσα απ’ την παράσταση του
Ιορδανίδη, θ’ ανακαλύψει τα υπόγεια ρεύματα που το διαπερνούν.
Κώστας Γαβράς
Οκτώβριος
2013
«ΤΟ ΡΑΦΤΑΔΙΚΟ» ΤΟΥ ΖΑΝ-ΚΛΩΝΤ
ΓΚΡΑΜΠΕΡ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Απόδοση-σκηνοθεσία-μουσική επιμέλεια: Γιάννης Ιορδανίδης
Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης
Κοστούμια: Φίλιππος Παπαγεωργίου
Χορογραφίες:
Τατιάνα Μύρκου
Φωτισμοί: Στράτος
Κουτράκης
Μουσική διδασκαλία:
Νίκος Βουδούρης
Βοηθός σκηνοθέτη:
Βασίλης Ισσόπουλος
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη:
Νίκος Κουνέλης
Βοηθός φωτιστή: Ειρήνη Μπουτάρη, Αθηνά Μπανάβα
Οργάνωση παραγωγής: Ροδή Στεφανίδου
Παίρνουν
μέρος οι ηθοποιοί:
Ιφιγένεια
Δεληγιαννίδου (Ελέν), Μαρία Χατζηιωαννίδου (Σιμόν), Γιολάντα Μπαλαούρα (Ζιζέλ), Ελένη Θυμιοπούλου (Μαρί), Άννυ Τσολακίδου (Λορόνς), Ροζαλία Μιχαλοπούλου (Μιμί), Κώστας Σαντάς (Λεόν), Αστέρης Πελτέκης (Σιδερωτής), Ιάκωβος Μυλωνάς (Ζαν, Σιδερωτής), Βασίλης Ισσόπουλος (Πρώτος γαζωτής), Αντώνης Μονσάν (Δεύτερος γαζωτής), Νίκος Κουνέλης (Τρίτος γαζωτής),
Χριστόφορος Χριστοφορίδης
(Τέταρτος γαζωτής), Απόστολος Μπαχαρίδης (Νέος γαζωτής), Δημήτρης Κολοβός (Μαξ), Δέσποινα Σαρόγλου (Μεσίτρια), Τάσος Ροδοβίτης (Επισκέπτης).
Συμμετέχουν:
Γιώργος Κωσταλαμάνης-Νικόλαος
Σιδηρόπουλος (Αγοράκι)
Τάσος Παπαδόπουλος (Γαζωτής- Χορευτής)
Η
φωνή του μουσικού: Γρηγόρης Βαλτινός
‘Εναρξη: Παρασκευή
18/10/13.
ΗΜΕΡΕΣ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο,
Κυριακή
Τετάρτη & Κυριακή 19.00
Πέμπτη & Παρασκευή 21.00
Σάββατο 18.00 & 21.00
Τιμές Εισιτηρίων:
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις πλατείας): 15 €
Κανονικό εισιτήριο (θέσεις εξώστη): 12 €
Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 12 €
Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 7 μ.μ., Σάββατο 6 μ.μ.):
Γενική είσοδος 12 €
Πέμπτη στο ΚΘΒΕ: Γενική είσοδος 10 €
Ειδική τιμή για
ανέργους: Παρέχεται
με την επίδειξη κάρτας ανεργίας και ισχύει για τις παραστάσεις της Τετάρτης (7
μ.μ.) και της Πέμπτης (9 μ.μ.): 5 €
Ομαδικές κρατήσεις: 8 €
Προπώληση εισιτηρίων
Ταμεία
και ιστοσελίδα ΚΘΒΕ www.ntng.gr
Viva Τηλ. 11876 & www.viva.gr
Kαταστήματα Public Θεσσαλονίκης,
www.public.gr
- Τσιμισκή 24 – Μητροπόλεως 33
- Εμπορικό
Κέντρο Mediterranean Cosmos
Καταστήματα Seven Spots
ΤΑΜΕΙΟ
ΚΟΘ
(Εκδοτήριο Πλατείας Αριστοτέλους)
Ώρες και Ημέρες λειτουργίας: Δευτέρα,
Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευη: 10:00-14:00
και 17:00-21:00
Ώρες λειτουργίας ταμείων:
Eταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή:
9.30 π.μ.-21.30
Βασιλικό θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου):
Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30
Μονή Λαζαριστών (Κολοκοτρώνη
25-27): Ημέρες παραστάσεων: 17:30-21:30
Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200
Μονή Λαζαριστών-Σκηνή
Σωκράτης Καραντινός (Κολοκοτρώνη 25-27, Σταυρούπολη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!